Hoofdtrainer Rinie Jurna gaat door

Het bestuur van voetbalvereniging Grijpskerk heeft het contract met hoofdtrainer Rinie Jurna verlengd met twee seizoenen.

De hoofdtrainer heeft het eerste onder zijn hoede. Daarnaast traint hij deels de oudste jeugd: de jeugd onder de 19 jaar. Deze aanpak bevordert een goede doorstroming van de jeugd naar de senioren.

De vereniging en Rinie Jurna willen bouwen aan de kwaliteit en aan het team. Uit de evaluatie bleek dat een stabiele situatie daar een belangrijke voorwaarde voor is. Duidelijkheid rond de hoofdtrainer helpt. Die is er met deze verlenging.

Rinie Jurna is nu bezig met zijn eerste seizoen bij Grijpskerk. Daarvoor was hij trainer van het eerste elftal van de zondagsselectie van GRC. Rinie Jurna is vijf seizoenen trainer bij GRC geweest.
GRC Groningen is onder leiding van Jurna van de tweede klasse gepromoveerd naar de eerste klasse. Verder trainde Jurna o.m. de jeugd van Veendam en was hij hoofdtrainer van Peize (acht jaar) en Harkemase Boys (drie jaar). Naast zijn trainerswerk is hij als sportdocent verbonden aan de sportaccomodatie ACLO van de Rijksuniversiteit Groningen en werkt hij voor DUO.

Vv Grijpskerk-voorzitter Klaas-Wybo van der Hoek is blij met de contractverlenging met Rinie Jurna: “Jurna is een trainer met een duidelijke visie. We kiezen voor bouwen en dan heb je stabiliteit nodig. Als vv Grijpskerk geven we de jeugd van de eigen club kansen. Rinie Jurna is een trainer die graag jeugd helpt beter te worden. Hij is een echte vakman. Wij vinden dat hij goed bij de huidige jonge ploeg van Grijpskerk past. ”

Rinie Jurna is verguld met de contractverlenging: “Het is mooi om voor een club met zo’n traditie als Grijpskerk te mogen werken. In het eerste en tweede van Grijpskerk zitten nog vele jonge spelers. We kunnen dus groeien en beter worden. De eerste maanden heb ik hier met veel plezier gewerkt. De spelers zijn leergierig en willen het graag heel goed doen. Vooral het eerste en het tweede kunnen stabieler worden. Vanuit mijn ervaring kan ik aandacht besteden aan de doorlopende lijn van de jeugd naar de senioren. Het is prachtig om te zien dat de huidige A-selectie van Grijpskerk vrijwel geheel uit eigen kweek bestaat. Grijpskerk bewijst dat het kan: bouwen op eigen jeugd. Daar wil ik graag een bijdrage aan leveren.”

Van der Hoek: “Een leuke bijkomstigheid is het dat onze nieuwe hoofdtrainer zelf op hoog niveau heeft gespeeld. Verder past hij goed bij ons dorpse karakter.”
Jurna heeft namelijk bij FC Groningen en SC Heerenveen gespeeld. Ook speelde hij bij Broekster Boys. Hij woont in Bedum.