Erelid Johannes van der Velde 1927-2019

Deze week bereikte ons het droevige bericht dat Johannes -vaak Jannes genoemd- van der Velde is overleden. Wij condoleren zijn familie en naasten en wensten hen sterkte!

Vlak na de oprichting was Jannes lid en speler van ons eerste elftal. In het tweede seizoen van ons bestaan ging het na een goede competitiestart toch weer iets minder met Grijpskerk 1 “mede door het vertrek van militair J. v.d. Velde naar IndiĆ«”. Jannes is behalve speler ook jarenlang jeugdleider en scheidsrechter geweest. Van september 1964 tot juni 1974 was hij voorzitter van het hoofdbestuur. In mei 1986 werd Jannes van der Velde tot erelid benoemd bij gelegenheid van het 40-jarig bestaan van onze vv.

Ties Hazenberg schrijft ons in herinnering aan Jannes:

“Johannes van der Velde

Johannes van der Velde (vroeger doorgaans Jannes genoemd) was de tweede zoon van Slager Wiebe van der Velde en Johanna Haitsma (Grijpskerk; De Middenstand in de 20e eeuw; deel 1: de slagers; pagina 29). Johannes was jarenlang ambtenaar bij de provincie Groningen (Dienst Provinciale Waterstaat). Hij heeft op kantoor in Groningen gewerkt , maar veel langer op het kantoor van district 2 te Gaarkeuken. In die jaren fietste Johannes tussen zijn vroegere woonplaats Niezijl en Gaarkeuken op en neer. De vader van Johannes speelde jarenlang trombone bij fanfarekorps Ons Ideaal. Maar dit geheel terzijde!
In de jaren na medio 1960 was Johannes voorzitter van de vv Grijpskerk. Ik schat ongeveer een decennium lang (kan ook iets langer zijn). Als voetballer schijnt het geen grootheid te zijn geweest en is mogelijk mede daarom scheidsrechter geworden. Zo ging dat vroeger ook al. Net als Daan Kalk. Soms floot hij (net als Daan Kalk) oefenwedstrijden van Grijpskerk. Hij vormde een tandem met de legendarische Jan Meijer (secretaris).

Ties Hazenberg.”