Grijpskerkse Girls naar het Abe Lenstra Stadion

Op 2 oktober werd er in het Abe Lenstra Stadion de wedstrijd SC Heerenveen dames – PSV dames gespeeld.
Een aantal meiden van onze vereniging waren hierbij aanwezig, een verslag van Abe Heuvelmans.

Met de Grijpskerkse Girls naar het Abe Lenstra Stadion

“Iedereen van top tot teen, is algemeen voor Heerenveen,
Ja, zo’n club is er maar een!
Daar wil iedereen graag heen, ja heen,
Naar Hee-ren-veen!”

Wat jammer toch dat ze het oude clublied van Heerenveen niet meer uit de luidsprekers laten gallen, voorafgaand aan de wedstrijden van SC Heerenveen. Het is zo heerlijk oubollig. Maar straalt tegelijkertijd zoiets trots en vrolijks uit… Helaas, het blijmoedige liedje wordt niet meer gebruikt..

Dat geldt gelukkig niet voor het Friese Volkslied. Net als bij de wedstrijden van het herenteam begon ook de wedstrijd van de vrouwen van Heerenveen tegen PSV traditiegetrouw met De âlde Friezen. En net als bij de mannen, zongen bijna alle aanwezigen uit volle borst mee. Over ‘het beste land van de aarde’, ‘een land vol eer en roem’. Over Fries bloed’ dat gevraagd wordt ‘in beweging te komen’. Om ‘te bruisen, te koken en te bonzen!’. En dat alles met slechts een doel: om trots rond te lopen, ter meerdere eer en glorie van de Friese grond.

Kan dat mooier? Eigener? Wat een passie, trots, eigenwaarde!

Geen wonder dat de meiden van Grijpskerk MC1, MD1 en ME1 er zo door gegrepen werden. Respectvol stonden ze op, toen het Friese Landslied werd ingezet. Om te besluiten met een geestdriftig gezamenlijk applaus!

Daarmee kon de wedstrijd beginnen. Een gelijkwaardige maar tamme eerste helft, werd opgevolgd door een spectaculair tweede bedrijf. Dat werd ingezet door een vlammend en doeltreffend afstandsschot van Simone Kets en eindigde in een verdiende gelijkmaker van PSV via Myrthe Morrees. Wat konden deze meiden voetballen zeg! En wat was het leuk dat we daar getuige van konden zijn. Voor de meiden was het een hele mooie ervaring. Voor velen was het de eerste keer in een ‘echt’ voetbalstadion. Het was leuk, leerzaam en inspirerend. En bevestigde was we eigenlijk al wisten van onze eigen Grijpskerkse E1, D1 en C1 meiden: wat kunnen meisjes en vrouwen eigenlijk goed voetballen! Goed positiespel, knappe passeerbewegingen, professionele overtredingen, afstandsschoten… Vrouwenvoetbal heeft eigenlijk alles wat herenvoetbal ook heeft! Het was genieten in het Abe Lenstra Stadion. Niet in de laatste plaats omdat het zo leuk is om Groningse meiden te zien juichen voor SC Heerenveen…Deed me goed! 😉

Abe Heuvelsma