Actie Be(rt)dfietsen voor het Martiniziekenhuis

Op zaterdag 30 september is VV Grijpskerk, samen met het Desert Cat Rally Team en Bert Klunder, de sponsoractie “Be(rt)dfietsen voor het Martiniziekenhuis” begonnen.

Het Desert Cat Rally Team van Jos Janssen neemt in april 2018 wederom deel aan de Morocco Desert Challenge. Een autorally van 2.403 kilometer dwars door de woestijn van Marokko. Bij de sponsoractie kunnen Jos en zijn team per kilometer gesponsord worden. Daarnaast organiseert de voetbalvereniging het komende half jaar verschillende activiteiten, zoals een spinning-marathon, een toernooi voor 35+ en 45+-teams in de regio en een klaverjastoernooi.

Met de opbrengst worden bedfietsen aangeschaft voor de afdeling Oncologie van het Martini-ziekenhuis. Fietsen waarmee patiënten tijdens hun behandeling met chemotherapie hun conditie op peil kunnen houden. Bijzonder is dat de actie mede is geïnitieerd door Bert Klunder. Bert was jaren verbonden aan de voetbalvereniging Grijpskerk als begeleider van het eerste team en als keeperstrainer. Bert is zowel in 2016 als in 2017 behandeld met chemotherapie door het Martini-ziekenhuis, helaas is Bert 14 februari j.l. overleden maar zijn gedrevenheid voor deze actie leeft voort!

We zijn zeer verheugd je te kunnen melden dat het Desert Cat Rally Team de tocht volledig heeft uitgereden en de finish zonder kleerscheuren heeft bereikt.

Het Desert Cat Rally Team heeft er alles aan gedaan om van de deelname aan de zware rally een succes te maken. Voor degenen die de uitzendingen van de Morocco Desert Challenge 2018 niet op Ziggo Sport hebben gevolgd volgt hier een korte samenvatting. Het team werd als 80ste overall geklasseerd. Ook ongeveer 80 teams hebben de finish niet bereikt. In de categorie Prototypes van 20 jaar of ouder (het chassis van de Bowler dateert van 1983, de bouw van de Bowler uit 2011) werd het Desert Cat Rally Team verrassend als tweede geklasseerd, met een podium en beker als resultaat!

Het team heeft het zwaar gehad. Van het uren vaststaan in een duinpan, tot een etappe waarover men 22 uur heeft gedaan en van een kapotte ECU met 3,5 uur stilstand in stage 7, tot het in het schemerdonker in een bocht aan flarden rijden van de banden LV en LA. Een stage is het team zelfs de laatste drie kilometer om middernacht met behulp van een lichtkogel afgestoken vanuit het bivak “naar huis” geloodst. De enorme douche met stilstaand rottend water (met dank aan de rallytruck van Peter Versluijs) die de Bowler tijdens Stage 1 in een klap in een vissenkom veranderde was daarbij nog het minste probleem. De monteurs hebben gemiddeld maximaal 4,5 uur per 24 uur geslapen. Door enkele problemen is de finish niet altijd via de officiēle track bereikt en werden soms waypoints gemist met straftijd tot gevolg. Het doel in de rally te blijven en de finish te bereiken werd echter bereikt!